dinsdag 10 juli 2012

Oprichting OGBA

De snelle verhoging van de AOW-leeftijd schijnt bijna onafwendbaar te zijn. Alleen de SP en de partij van Henk en Ingrid zijn nog tegen. Hoewel, Emiel Roemer heeft tijdens het congres aangegeven te willen regeren en juist het AOW-punt werd aangehaald als voorbeeld, waarin men (men is dus de SP) wel naar een compromis zou willen zoeken, lees: het akkoord tussen werkgevers en werknemers om de AOW pas in 2020 te verhogen naar 66 is wat de SP betreft, nu het hoogst haalbare. Wat het woord van Wilde Greet waard is, hebben we tijdens de vorming van het nu demissionaire kabinet wel gemerkt. De AOW-leeftijd was het eerste "harde" punt dat sneuvelde, naar ik meen vijftien seconden na de opening van de onderhandelingen.


Niets menselijks is mij vreemd, en ik verklaar schaamteloos, dat wat ik nu allemaal ga betogen, zeer zeker ook te maken heeft met eigen belang. Dit gezegd hebbende, verklaar ik al mijn bedoelingen tot de hoogste graad van zuiverheid, u zijt gewaarschuwd!!

Ik heb er al eens een regel of 25 over geschreven, o.a. in één van mijn eerste blogs "De AOW van 65 naar 67 jaar. Een cynische rekensom?" geplaatst op 29 mei 2010. Kort samengevat: de verhoging van de AOW-leeftijd is het gevolg van een econometrische berekening. Men heeft in het begin van deze eeuw berekend, dat de gemiddelde man van 40 jaar oud een kans van 1 op 6 heeft, dat hij de 65 jaar niet haalt. Dat betekent, 16,66 procent van de werkende bevolking (sorry dames, het model ging nog uit van het kostwinnersprincipe) claimt de AOW niet. Wanneer de AOW-leeftijd wordt verhoogd naar 67 jaar, dan wordt die zelfde kansberekening nog veel gunstiger voor de uitbetaler van de AOW (uitvoerende instantie, de Sociale Verzekerings Bank oftewel Het Rijk). Dan blijkt dat 1 op 5 van die mannen van 40 jaar de 67 niet haalt en dat betekent dus dat 20 procent van de werkende bevolking (en ik tel de dames er gemakshalve gewoon bij, die leven per slot van rekening net zo ongezond als wij, de vermeende heren der schepping) de AOW niet claimt. Zo, dat scheelt mooi een aardige stuiver op het begrotingstekort. Met dit cynisme worden wij vanuit Den Haag bestuurd.

Ondergetekende behoort tot de Baby Boom generatie, weliswaar de achterhoede (geboren in 1953), maar toch. Wanneer de Lente-coalitie (voorheen de Kunduz-coalitie) zijn of haar zin krijgt, ben ik ernstig de Sjaak en trek ik pas vanaf 14 december 2019 van Drees en da's een jaar later dan waar ik een paar maanden terug nog op rekende. Rekensommetje: In 2013, 14 en 15 komt er 1 maand bij de AOW-leeftijd, in 2016, 17 en 18 2 maanden en in 2019 wordt de leeftijd gewoon 66 jaar. Ik ben van 14 december 1953 en wordt op 14 december 2018 65 jaar, vanaf 2013 wordt die leeftijd met stukjes en beetjes dus verhoogd en op 14 december 2018 is dat dus 65 jaar en 9 maanden. Dat wordt ik pas op 14 september 2019, maar in dat jaar wordt de AOW-leeftijd verhoogd naar 66 jaar. In mijn geval betekent dat dus 1 jaar bijstand extra. Dat wordt betaald door de lokale overheden en niet door Den Haag. 't Is wel vestzak/broekzak, maar zo mag je niet denken. Zo kan ik ook bezuinigen. Kortom, vandaar dat rauwe gevoel van achteren.

Zoals ik al zei, niet geheel vrij van eigen belang, dit stukje, maar iedereen wordt dus genaaid. De politiek hanteert de volgende mantra, "als je het maar vaak genoeg achter elkaar zegt, we worden allemaal ouder en daarom moeten we langer werken", dan ga je het nog geloven ook. Komt-ie weer met z'n statistieken. Sinds de jaren 50, toen de ouderdomsvoorziening werd ingevoerd, halen meer werkende mensen de 65, dat is een feit. Maar de stijging van de gemiddelde leeftijd boven de 65 is maar 3 procent ten opzichte van die tijd en dat wordt er niet bij verteld en dat is ook een feit.

Daarom denk ik dat we een nieuwe politieke partij moeten oprichten: De OGBA (Oude Geiten en Bokken Appèl). Belangrijkste verkiezingspunt, de handhaving van de AOW-leeftijd op 65.
Ja hoor Kamps, een one-issue partij, daar zitten we op te wachten. Mee eens, maar zodra we onze pak 'm beet 15 Kamerzetels binnen hebben haken we aan bij de lijstverbinding SP/PvdA met als voorwaarde voor ons meedoen, die malle verhoging van de AOW-leeftijd van tafel.

Te links? Waarom leest u mijn blog dan? Wist u toch wel, dat ik belijdend lidmaat ben van de Linkse Kerk?

Denkt u ook als ik? Mail me dan: j.kamps@home.nl. Zodra we pak 'm beet 800 à 1000 mailadressen bij elkaar hebben, ondernemen we actie en gaan we de Paasheuvel weer veroveren, start de grasmaaiers maar alvast. Soms zou ik willen, dat ik wat zou kunnen doen. Kamps for minister-president. Ik garandeer je in ieder geval dat je met mij kan lachen.........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten