maandag 1 oktober 2012

Vervelende binkies die "Boem!!" doen.....

Eind september, 't avondwandelingetje met Lotje, meestal rond middernacht, vrijdag op zaterdag. We lopen de Gijsbert Japickxbrug over richting Plein 1455. Voor wie 't niet kan plaatsen, dat is in Bolsward, daar woon ik al een jaar of tien. Een petje, jaar of 18, loopt met zijn vriendinnetje aan de andere kant van de weg, richting toiletgebouw van de passantenhaven van ons stadje. Loopt een beetje te kwallen, want zijn vriendinnetje zegt om de drie stappen, "hé, doe nou 's normaal man" of "doe niet zo vét irritant", als iets tegenwoordig benadrukt wordt, dan krijgt het de toevoeging "vét", interessant. Ze zullen wel in de luwte van het toiletgebouw, of zelfs in het toiletgebouw iets energieks gaan doen. In ieder geval lopen Lotje en ik verder.

Deze avond hebben we gezelschap van één van de huispoezen, Saar. Saar heeft haar staart in de krul, net als een varkentje, heeft ze van haar moeder geërfd. Saar maakt nogal een hoop herrie, om niet te zeggen, ze schreeuwt de hele weg de boel bij elkaar. Niets bijzonders, doet ze ook altijd, 't is een manier van communiceren, niet waar? Om te voorkomen, dat Saar omwonenden uit hun slaap blèrt, loop ik niet verder dan het einde van de Sint Maartenschool. Daarna keren we besmuikt om, licht beschaamd vanwege die schreeuwende poes.

Op datzelfde ogenblik klinkt er een daverende knal richting het toiletgebouw bij de passantenhaven. Een gil geeft aan, dat een vrouwspersoon getuige is van de ontploffing en hoogstwaarschijnlijk dicht bij betrokken. "Doe 's normaal, idioot!!!" hoor ik op pak 'm beet 250, 300 meter luid en duidelijk.
Juist, illegaal vuurwerk, eind september, ze zijn er vroeg bij dit jaar. Duidelijk iets, wat hoort bij de adolescente "heren der schepping", het vrouwelijk geslacht heeft, volgens mijn waarnemingen eigenlijk nooit wat met dingen die "Boem!!!" doen. Hoort bij nog niet helemaal rijpe mannetjes.

Niet erg hoor, ware het niet, dat er in Bolsward een harde kern is van mannetjes die dat na hun veertiende ook nog steeds leuk vinden en na half september hoor je in de stad bij nacht en ontij met enige regelmaat een gigantische ontploffing. Soms zijn de schamele restanten van wat eens een prullenbak daar achteraf de stille getuigen van en soms trillen in de hele binnenstad alleen maar de ramen.

Toen ik nog jong was, – opa spreekt – hadden we daar 't volgende op vond'n...... Militaire dienst heette dat. Elk exemplaar met x én y chromosomen werd in het jaar waarin hij achttien werd gekeurd voor de militaire dienstplicht en zolang je maar enigszins recht van lijf en leden was en drie zinnen met enige samenhang achter elkaar kon uitspreken werd je geschikt geacht en mocht je tussen de 14 en 21 maanden Koning's wapenrok dragen, hing er vanaf wanneer je in dienst ging (de laatste jaren van de dienstplicht was het nog maar 12 tot 14 maanden) en wat je daar ging doen. Ik, zei de gek, lette niet op en antwoordde op de vraag of ik leiding zou willen geven bevestigend en mocht dus 21 maanden dienen, ik werd onderofficier en dan mocht je 3 maanden extra. Ja ja, de zonde wordt onmiddellijk bestraft. Wat dat betreft heb ik in mijn leven al de nodige keren boete moeten doen.

Maar goed, om bij het onderwerp te blijven, in militaire dienst waren een hele hoop dingen die "Boem!!!" deden, zoveel als je maar wilde en veel harder dan die lullige strijkers die je in Bolsward blijkbaar kunt krijgen tegenwoordig.

Maar ja, militaire dienstplicht is afgeschaft, en vervelende binkies willen nog steeds "Boem!!!" doen, en dan krijg je dit. Klaar ben je er mee. En de militaire dienstplicht invoeren, alleen maar om Boalserter Maat een plezier te doen, dat zal er wel niet meer van komen.

Alle goede dingen verdwijnen, de gulden, militaire dienstplicht en alles onomkeerbaar. Geert Wilders, dat lijkt me ook zo'n type, die houdt van dingen die "Boem!!!" doen. Dat doet me dan weer deugd, want Lotje heeft een bloedhekel aan vervelende binkies die "Boem!!!" doen. Weer wat om over te fantaseren tijdens mijn lange wandeltochten met Lotje. Eindigt dit stukje toch weer positief.

Hè, lekker......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten