maandag 15 juli 2013

Morgen is de eerste dag van de rest van je leven......

Ergens in april kreeg ik te horen dat mijn contract niet verlengd zou worden. Niet geheel onverwacht, het was immers al twee maal verlengd en een vierde contract? Wel, dat zou dan een vast dienstverband moeten worden. Maar het kabinet, dat Nederland weer gezond zou maken, besloot, mede vanwege de befaamde drie procent norm, om ook te bezuinigen op het onderwijs. Dus Jantje staat per 1 augustus op straat....... Tranen met tuiten? Neuh....... 't Ging om acht uur in de week, mijn binding met de dynamische maatschappij was toch al niet zo heel sterk.

Met de huidige wetgeving, mag ik hopen dat ik op 14 december 2019, op mijn zesenzestigste geboortedag, officieel mijn werkzaam leven beëindig. Als de versnelde verhoging van de AOW-leeftijd van de planken wordt gehaald, wat er met mijn "maatschappelijke geluk" dik in zit, dan wordt dat pas 14 augustus 2020, juist, 66 jaar en 8 maanden. En tot die tijd word ik geacht minimaal 1 sollicitatie per week de deur uit te sturen.

Reële kansen dat ik ooit weer een redelijke baan met een aanvaardbaar salaris krijg? Als ik heel eerlijk ben, nee. Want, verouderde kennis, lichamelijk niet meer helemaal topfit, wordt eind dit jaar zestig jaartjes oud. Deo Volente (ik houd graag wat slagen om de arm).

Bij een sollicitatie wil men tegenwoordig dolgraag weten wat je competenties zijn en wat je motivatie is om juist op déze functie, bij dít bedrijf te solliciteren.
  •  Competentie: Succesvol werkgedrag. Het betreft gedrag dat zichtbaar en functioneel is in een werksituatie en waartoe de uitvoerder bereid, bevoegd en in staat is. En dat wil men nogmaals benadrukt zien in de sollicitatiebrief. Godbetert, ik werk sinds mijn zestiende en kan mijn cv met heel veel moeite binnen de drie a-viertjes houden en dan moet ik mijn competenties benadrukken.
Wordt er een heel klein beetje cynisch van, echt, een heeeel klein beetje.
  • De motivatie om op deze functie te solliciteren: Invullen dat je genoeg ervaring en diploma's hebt om de functie op zinvolle manier uit te voeren, daarmee kom je er niet. Eerlijk zeggen dat je motivatie vooral is gestoeld op de sollicitatieplicht is ook niet echt wenselijk. En waarom dan, meneer Kamps, speciaal bij dit bedrijf? Gottegot, daar vraag je me wat. Eerlijk wezen? Nou........ jullie hebben een vacature........?   Fout!!!! Politiek correcter is, de branche waarin u opereert is een branche waarin ik mij heel wel thuis voel en waarin ik, naar mijn eigen bescheiden mening, mijn sporen in heb verdient. Bijkomend voordeel is, dat uw bedrijf zich op bereisbare afstand van mijn woonadres bevindt.
Bovenstaand teruglezend steek ik alsnog mijn vinger in mijn keel, na het scoren van een emmertje.

Misschien kan ik beter vertellen waarom ik mijn kansen niet hoog inschat en mijn motivatie is gezakt naar een absoluut dieptepunt?
  • De loopbaanontwikkeling  van ondergetekende zit al een jaar of tien op een doodlopend spoor en ik krijg een motivatie-probleem;
  • Wat ook niet helpt is een hypothecaire restschuld van een bedrag met vijf nullen, dat als een zwaard van Damocles boven ons hoofd hangt. Ik heb eens berekend, dat als ik dat bedrag zou moeten afbetalen en de "oneindig goede schuldeiser" geen rente zou berekenen over het uitstaande bedrag, ik bij een aflossing van honderd Euro per maand, nog 104 jaar moet werken om er vanaf te zijn. Iets zegt me, dat ik dat niet ga redden;
  • De gezondheid van mijn echtgenote en ondergetekende. Scribent heeft geleden aan hersenvliesontsteking, darmkanker en lijdt nog aan diabetes, vernauwde bloedvaten, heeft daarvoor al een bypass gehad en scoliose. Zijn echtgenote heeft fybromyalgie en ontstoken divertikels. Bovendien hebben de hypotheek-perikelen ons ook de nodige grijze haren bezorgd.
Ja maat, maar je hebt destijds met je volle verstand voor die hypotheek getekend.
Yep, maar ik was niet de enige die er met z'n volle verstand bij zat. Ook een makelaar en een procuratiehouder van de bank en een notaris zaten aan tafel. Toevallig heren die elkaar door en door kenden en alle moeite deden om de heer en mevrouw Kamps dat mooie huis te gunnen..... Of was het meer om de courtage en procenten te doen?

Als de eerst nog met fanfare en vlaggetjes binnen gehaald hypotheeknemer dan door zijn toenmalige werkgever wordt weggesaneerd en in een jaar of drie, vier daarna zijn spaarcentjes in rook op ziet gaan, dan stort het hypotheekgebouw in. Zeker als het pand onverkoopbaar blijkt. Uiteindelijk wordt het geveild en levert het minder op dan de helft van de uitstaande hypothecaire lening. De hypotheekgever onderzoekt momenteel of de schuldenaar in staat is om de restschuld terug te betalen.

Maar ik beloof u plechtig, of het nu tot 14 december 2019 of 14 augustus 2020 moet, dat ik braaf elke week een sollicitatiebrief de deur uit stuur. Bespaar me uw sollicitatiecursussen en motivatietrainingen. Ik heb meer ervaring dan de meeste cursusleiders en -sters. Meer dan 100 bedrijven en instellingen van binnen gezien, aantoonbaar. En gemotiveerd solliciteren? Wel zeker, maar dan anders......

Waarom staat die achterlijke tegeltjes wijsheid als kop boven dit stukje Kamps? Nou, vooral omdat het de waarheid is als een koe...... Wat op zichzelf ook een soort van tegeltjes wijsheid is.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten