maandag 25 juni 2012

Woon je nou?

"Hé, hallo met mij, kom effe een bakkie halen en je nieuwe woning bezichtigen, komt 't uit?"
– Ja joh, prima, altijd welkom, weet je toch? –

"Je woont op de Nieuwmarkt 30 hè? Is dat bij de Martinushof, tegenover de dokter?"
– Nee, ik woon achter het St. Anthony Gasthuis, tegenover de HEMA. –

"Ooooh, je woont op de Appelmarkt, niet op de Nieuwmarkt?!"
– Nee, op de Nieuwmarkt, achter het St. Anthony Gasthuis, tegenover de achter uitgang van de HEMA –
Nieuwmarkt 30 (deur rechts), Bolsward
"Dus op de oude Koemarkt?"
– Ja, dat klopt. –

"Huur je een appartementje in het St. Anthony Gasthuis? Da 's wel krap wonen, toch?"
– Nee, we hebben een tuinkamerwoning, áchter het St. Anthony Gasthuis, aan het hofje.... –

"Ooooooooooh, op het Klein Gasthuis?"
– Nee, want dan zou ik dat wel als adres opgeven, we wonen op de Nieuwmarkt 30, achter het St. Anthony Gasthuis, op het hofje dat uitkijkt op de Skilwyk, zeg maar tegenover de tandarts... –
St. Anthony Gasthuis, hoek Skilwyk/Nieuwmarkt

"Ja, maar dat is toch het Klein Gasthuis?"
– Weer fout, het Klein Gasthuis is onder het poortje door op de kruising Skilwyk/Laag Bolwerk/Gysbert Japicxlaan, wij wonen gewoon rechts daarvan, aan die binnentuin die uitkijkt op die tandkliniek en de vroegere videotheek, naast het Meniste Skil, er staat in die tuin een enorme roodbeuk, die er nu schitterend bij staat. –
Tuin achter St. Anthony Gasthuis met roodbeuk en woningen (achtergrond).

Poortje naar Klein Gasthuis, rechts roodbeuk.


"Ik snap er geen ruk van, heet dat niet Werkmansbloei?"
– Nee man, voor slimmeriken als jij hebben ze de TomTom uitgevonden denk'?! De Werkmansbloei is bij de St. Jansbrug, richting begraafplaats. Wij zitten een brug verder bij Plein 1455 én daar de stad in, de Skilwyk op, de eerste straat links op de Skilwyk is de Nieuwmarkt en op de hoek daarvan zie je een hek, dat loopt tot een groot gebouw uit het jaar Kruik met een barokke gevel, oftewel het St. Anthony Gasthuis met achter het hek een prachtige tuin met 4 voormalige bagijnen-woninkjes en in zo'n woninkje woon ik, om precies te zijn, het eerste woninkje achter het hoofdgebouw. God, wat word ik moe van je....... –
Achtergevel St. Anthony Gasthuis met binnentuin.

"Nou zeg, ik vraag het toch netjes? Maar het  begint te dagen. Kan ik via de Nieuwmarkt daar komen?"
– Ha eindelijk, een constructieve vraag, ik geloof dat ik weer van je ga houden...., dat klopt, die grote eiken deur met de nummers 26 t/m 36, daar aanbellen, dan gaat de deur open, doorlopen tot de volgende deur, dan sta je op het hofje en dan moet je aanbellen bij de tweede deur, nummer 30 dus. –

"Ok, ik ben de HEMA doorgelopen en steek nu over om bij je aan te bellen........ Hé wat grappig, de deur gaat automatisch open. Zo...... doorlopen, volgende deur....... Verdikke, daar zit geen beweging in, hoe werkt dat?"
– Heere, schenk wijsheid!! Als je goed kijkt zie je op de muur een knop met daarop deur openen, bevinger die eens..... –
Tuinkamerwoninkjes, de achterste rechts is van ons.

Nogmaals ons huisje, frontaal gefotografeerd.


"Hal-loooooo! 't Hield wat, maar ik ben er gekomen, wat woon je hier mooooi!!!"
– Hoi, mag je zeggen ja. Mag ik "Eitje Tik met je doen, met de bolle kant van de pollepel? –

"Hoe bedoel je?...... Au!!!!!!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten