woensdag 2 december 2015

Solliciteren tot je AOW

In Nederland waren er op 30 november 2015 135.000 mensen van 55 jaar en ouder die gebruik maakten van de WW. Oftewel, werkloos. Dat is slechts een indicatie want de WW duurt maximaal 37 maanden, afhankelijk hoeveel jaar je hebt gewerkt voordat je in de WW komt. Tellen we daar de mensen bij op die inmiddels al in de bijstand zijn beland en degenen die niets krijgen omdat hun partner of een andere huisgenoot genoeg inkomen verwerft dan zou het me niet verbazen als het aantal werkloze 55 plussers de 300.000 passeert.

Met ingang van 1 januari 2016 wordt de verhoging van de AOW ineens versneld ingevoerd met drie maanden per jaar. Dat betekent dat iemand, die op 1 mei 1954 is geboren, pas op zijn of haar 67e verjaardag (1 mei 2021 dus) gebruik mag maken van de Algemene Ouderdoms Wet, afgekort de AOW. Ondergetekende is van 14 december 1953 en heeft het onmetelijke "geluk" dat hij de AOW in gaat met 66 jaar en 8 maanden, op 14 augustus 2020. Ik ben ontroerd.

Als je de pech hebt om ontslagen te worden en je bent boven de 50 jaar oud, dan wordt het een groot probleem om weer een baan te vinden. Deze trend bestaat al jaren maar wordt door Den Haag maar moeizaam geloofd en geaccepteerd. Sinds de jaren zeventig hadden we daar de WAO (Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering) voor en later de VUT. Overbodige ouderen met (ook vage) gezondheidsklachten werden razend snel door de voorganger van het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen), het GAK (Gemeenschappelijk Administratie Kantoor) afgekeurd en bleven tot hun 65e thuis met een uitkering van 80% van het laatst verdiende loon, later bij de eerste bezuinigingsrondes door het kabinet Van Agt verlaagd naar 70 procent. Dit werd keurig elk jaar geïndexeerd, zodat men in de pas bleef lopen met het landelijke welvaartsbeeld. Nederland was in die jaren een sociaal paradijs en het gevoel "uitgerangeerd" te zijn werd deels gecompenseerd door het gegarandeerde inkomen. Mensen, die gezond bleven kregen veelal na hun 60e tot 62e de gelegenheid gebruik te maken van Vervroegde UitTreding oftewel de VUT. De beloning was hetzelfde, een hoog percentage van het laatst verdiende loon tot hun 65e.

Al deze regelingen zijn inmiddels weg bezuinigd. Voor de WAO is de WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) in de plaats gekomen, maar om daarvoor in aanmerking te komen moet de aanvrager dusdanig veel mankeren, dat deelname aan het arbeidsproces onmogelijk is. In extreme gevallen zijn uitbehandelde kankerpatiënten gekort op hun uitkering, omdat ze niet solliciteerden naar werk.

In 2015 is het zo dat mensen die werkloos zijn, verplicht minimaal 4 sollicitatie-activiteiten in de maand moeten kunnen aantonen aan het UWV of andere uitkerings-instantie. Dat geldt voor een 25-jarige, maar ook voor iemand die 1 maand voor de AOW gerechtigde leeftijd is. Alleen als men op 64-jarige leeftijd de baan verliest, vervalt de sollicitatieplicht. Dat betekent, dat iemand die de baan verliest op de leeftijd van 63 jaar en 10 maanden, verplicht is te solliciteren totdat de AOW-leeftijd bereikt is. Gek wordt je van die regelgeving.

Sinds 1 augustus 2013 ben ik officieel honderd procent werkloos. Ik doe alleen nog maar vrijwilligerswerk. Solliciteer trouw minimaal 4 keer in de maand en krijg evenzovele afwijzingen, vaak binnen een week na sollicitatie. Dat zeg ik niet helemaal correct, ongeveer 3 op de 4 sollicitaties worden beantwoord. 25 procent van de potentiële werkgevers antwoordt niet eens.

Sollicitatiecursussen gedaan? Jazeker, in de loop van mijn meer dan 40 jaar durende carrière meerdere. CV tiptop in orde? Tuurlijk, wordt regelmatig veranderd en gelezen door kritische ogen. Netwerk groot genoeg? Ik ken een heleboel mensen, waaronder honderden oud-collega's, die ik regelmatig spreek en hoor.

Waarom lukt het dan niet? Wel, ik ben op een haar na 62 en dat is wat de oorzaak is. Ik werk al een paar jaar niet meer betaald, mijn kennis is verouderd en mijn CV liegt niet. Dus een sollicitatiebrief van mij zou kunnen luiden: "Geachte ....., met enthousiasme reageer ik op de vacature die u momenteel heeft uitstaan. Ik meen aan de gestelde eisen te kunnen voldoen, zoals vermeld in mijn CV. Oftewel: eigenlijk kan ik helemaal niets."

Waarom investeer je dan niet in jezelf Kamps en ga je je kennis niet opfrissen door cursussen te doen en zo? Nou....... je kan van alles zeggen van ons sociale stelsel, maar niet, dat je daar een cursus van vijftienduizend Euro mee kan financieren, nog los van het feit, dat het behaalde papiertje geen garantie is voor een baan.....

De SP heeft in de behandeling van de begroting van Sociale Zaken twee voorstellen gedaan: De verplichting voor 60-plussers om te solliciteren opheffen en de versnelde invoering van de verhoging van de AOW-leeftijd voor 2016 op te schorten.

Af en toe geloof je nog in Kamerleden. Jammer dat de SP maar 15 zetels in de Tweede Kamer heeft en 9 in de Eerste Kamer. De rest van de Tweede Kamer wil liever nog even doorgaan met het Baby Boomer pesten....... Jammer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten