dinsdag 13 oktober 2015

Overdenking

Nederland raaskalt al een tijdje....


De regering die het land ziet als een economie, vechtend om een plaatsje op de vrije markt.... De mensen zijn geen groep individuen waarvan het welzijn op de eerste plaats staat, maar ondernemers, werknemers, werkzoekenden en nuttelozen, zoals ouderen, zieken en mensen met een defect, in de aansturing of in het mechaniek.... Anders niet. Men denkt in welvaart als norm en niet in welzijn......

De vluchtelingen die het land binnenkomen worden in wezen op dezelfde manier beoordeeld..... Niet, "wij bieden de vluchteling, die veiligheid zoekt een warm onthaal", maar "wat is de kosten/baten analyse van een hoeveelheid vluchtelingen". Met name de Duitse regering doet het wat Europa betreft een stuk beter dan de Nederlandse, maar ja in Duitsland heeft men een ander woord voor vluchteling: "Heimatvertriebene". Allicht, dat je er dan anders tegenaan kijkt......

Nederland vergeet dat 86 procent van de vluchtelingen uit oorlogs- en hongergebieden wordt opgevangen in Derde Wereldlanden en dat de rest van de wereld vooral bezig is, om het zo te houden..... Betaalde (zeg maar gerust onderbetaalde) mede-menselijkheid......

Ik las van de week een één kolommertje, het betrof een foto van een ingezonden brief, geplaatst door de Facebookpagina "Bevrijdingspop". Ik lees voor:

Vrijheid

Als ik de schrijnende beelden zie
van de vluchtelingen en de reacties
hoor van tal van mensen vraag ik
mij af waarom wij nog ieder jaar de
vrijheid vieren als wij het deze
mensen niet gunnen. Of is de vrij-
heid alleen maar bedoeld voor
bepaalde mensen?

Klazienaveen, J. Hoge

Het leest als een gedicht.... Een wrang gedicht en als ik de berichtgeving zelf bekijk kan ik dat alleen maar beamen.... Het stemt niet bepaald optimistisch. In Woerden wordt een sporthal waarin circa vijftig gezinnen met kinderen verblijven in de noodopvang, bestormd door een tiental mannen van tussen de 19 en 30 jaar en zij gooien vuurwerkbommen en rotte eieren.... In Purmerend wordt een AZC weggestemd door de gemeenteraad, vanwege angst voor onrust onder de bevolking. Oranje, dat kan ik nog begrijpen, daar waren de verhoudingen zoek, met 700 vluchtelingen in het complex van Speelstad Oranje (Henny van der Morst) op een inwonertal van 130 doen zij voldoende hun best, zou ik zo zeggen en dan zeker op de manier waarop de COA de extra aanvoer van vluchtelingen de dorpelingen door de strot trachtte te prakken. Maar kijk ik op Facebook en de berichtgeving van onder andere de pagina's van de PVV (Red de zorg e.d.) maar ook van mensen die dat soort berichten delen, dan kan ik niet anders concluderen dan: "Je mag denken wat je wilt en je standpunten proberen te verdedigen met alle argumenten die je kunt bedenken, maar ik zie hier niet anders dan onderbuikgevoelens die wel heel erg naar racisme en vreemdelingenhaat ruiken". Iets anders kan ik er niet van maken....

Gelukkig lees ik ook genoeg berichten van mensen, die ze nog wel allemaal op een rijtje hebben en het hart op de juiste plaats dragen. Het nadeel is, dat deze mensen, net zoals ik, nogal veel woorden nodig hebben om hun punt te maken en de tegenpartij leest meestal niet meer dan twintig woorden achter elkaar, zoals de aanbiedingen in de folder van de Jumbo of de Albert Heijn meestal zijn verwoord.... Anders worden de verwende hersentjes te veel belast vermoed ik.....

Daar heeft D66 dan weer een punt. Jongens, wanneer gaan we weer eens wat geld in het onderwijs steken? Met name in geschiedenis en maatschappijleer?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten